.

.

Pages

DARI LANGKAWI... EXCO KEDAH MAKAN GAJI BUTAKAH?

Friday, August 24, 2012


Apabila tiba musim perayaan maka pengangkutan feri antara Kuala Kedah ke Langkawi ataupun Kuala Perlis ke Pulau Langkawi akan berhadapan dengan pelbagai rungutan daripada masyarakat setempat mahupun pelancong.

Tidak pernah hatta dalam setahun itu tidak kedengaran sebarang rungutan daripada pengguna perkhidmatan feri. Dari hal tambang sehingga ke penghawa dingin didalam feri. Akan ada sahaja masalah yang akan dibangkitkan.


Cuba lihat salah sebuah feri yang beroperasi di jeti Kuah (seperti gambar diatas), lihat sahajalah bagaimana daifnya keadaan feri tersebut. MKT tidak nafikan ada feri yang bagus tetapi jika bagus, masakan akan ada aduan daripada pengguna perkhidmatan ini?


Persoalan yang MKT hendak timbulkan disini adalah, dimanakah Exco Pengangkutan Kerajaan Negeri? Bukankah sepatutnya beliau yang bertungkus lumus memastikan agar perkhidmatan yang diberikan setanding apa yang telah dibayar oleh pengguna?

Usah dibandingkan semasa era Barisan Nasional memerintah dahulu kerana rakyat tahu BN tidak mampu buat. Sebab itu rakyat beri peluang kepada Pakatan Rakyat. Mana la nak tahu kot-kot boleh membuat sebarang perubahan. 

Tetapi sayangnya keadaan semakin bertambah teruk dari sebelumnya. 

Bukankah sepatutnya Exco yang menjaga hal ehwal Pengangkutan iaitu YB Tan Joo Long melawat dan merasai sendiri keperitan perkhidmatan feri dan bertanggungjawab menyelesaikan masalah rakyat? 

Ini tidak, bukan setakat merasa naik feri tetapi pijak tanah Langkawi pun belum tentu.

Dari mula menawan Kerajaan Negeri dan dilantik sebagai Exco, tidak pernah pula MKT nampak akan kelibat beliau berusaha untuk menyelesaikan kemelut masalah pengangkutan feri ini.

Satu sahaja ayat yang MKT dapat keluarkan dari kamus fikiran MKT iaitu "EXCO NI MAKAN GAJI BUTA SAHAJAKAH?"

4 ulasan:

Anonymous said...

Untuk menaruh sangkaan baik kepada Nawawi, saya kira dia tidak hadir dalam mesyuarat Exco yang meluluskan kenaikan tambang feri ini.

Atas dasar baik sangka juga, saya beranggapan Nawawi juga tidak membaca atau tidak dimaklumkan bahawa Jabatan Laut Semenanjung Malaysia yang beribu pejabat di Pelabuhan Klang, Selangor telah menghantar surat bertarikh 22 November 2007 (No. rujukan: (33) dlm IPL 2141-G Jld.2) memaklumkan kepada semua pengusaha feri di Langkawi bahawa satu kadar tambang baru telah dipersetujui oleh Kerajaan BN Kedah ketika itu.

Ibnu Dahlan said...

Hihihi...Alasan yang baik diberikan oleh si Lebah Hijau Langkawi tp bnyk kekurangannya. Tp jgn pula lupa yg Kerajaan BN Negeri Kedah. Kerajaan BN Negeri Kedah....Ini membawa mksd yg Kerajaan negeri PR juga mampu dan berkuasa penuh terhadap pengusaha feri Langkawi. Mengapa tidak pula diambil tindakan menurunkan harga feri dan mendesak pengusaha feri agar memberikan perkhidmatan yg sepadan dengan harga tiket? Sememangnya Exco kerajaan negeri Kedah makan gaji buta sahaja....

Anonymous said...

Sudah lama pemimpin Melayu Kedah baut BUTA KAYU pasai FERI ke Langkawi ni sebab nak BELA dan TAKUT pd CINA. Ferry Ventures services konsortium FERI Kuala Kedah - Langkawi - Kuala Perlis tu semua milik tokeh Cina dan SIAM. Tp Melayu kt KEDAH ni bodo, tk paham2 Pemimpin Kedah BN pn BODO PAS lagi BODO.

DULU LADA ada FERI khasnya FERI berkuasa besar muatan beratus2 org boleh muat, pakai enjin mahal dn selesa tp kerana ugutan Cina dan sikap tidak amanah pengursan LADA, Khidmat FERI LADA musnah dan la ni tiada lagi kawalan FERI melainkan semua ditentukan dan dikuasai oleh Tokeh Cina Harbi yg azali mereka ialah parasit peyedut DARAH.

So.. pikiaqlah sndiri.. kita Melayu Majoriti tp duk BODO situlah.. masing2 cakap pandai tp pakat jd talibarut Tokeh Cina!

Anonymous said...

Khidmat Feri ke Langkawi dari tanah besar ni sewajibnya diberikan perhatian serius oleh Kerajaan Negeri dan Pusat. Pulau Langkawai tiada Jambatan, jadi satu2 jalan termurah dan mudah ialah FERI. Tapi malangnya khidmat Feri ke Langkawi dibiarkan monopoli jahat dan hisap darah oleh tokeh Cina. Mereka paksa kerajaan ikut kehendak mereka buat konsortium supaya tiada persaingan dan harga tiket boleh dipaksa naik secara sesuka hati sebab semua dr company yg sama.

Pada masa yang sama Tokeh Cina konsortium Feri ini menggunakan Feri2 BURUK USANG dan sangat tidak padan dgn status Langkawi Pulau Pelancongan. Feri2 rejected dr Sungai Sarawak dan Labuan dihantar masuk ke Langkawi, feri2 yg sempit dan usang ini digunakan untuk kaut untung berganda. Manakala kerajaan negri dan pusta budat BODOH sbb xde lg yg mati.. Sedangkan bas2 Ekspres boleh berkembang maju selari dengan teknologi terbaru tapi khidmat feri dibiarkan sekor dua taukeh Cina monopoli. Org Melay malas berfikir suka disuap oleh CINA.. so inilah hasilnya.. pemimpin BODOH rakyat jd TULI. esok lusa tambang naik lg.. Tokeh Cina ni kenyang kaya raya lepas tu tumbangkan kerajaan Melayu.. bodoh2..

Post a Comment

 
© Copyright 2010-2011 Melayu Kedah Terakhir All Rights Reserved.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.