.

.

Pages

NOT A POLITICS...ANOREXIA SILENT KILLERS

Friday, May 18, 2012



Anoreksia Nervosa adalah gangguan makan yang ditandai oleh penolakan makanan yang mengakibatkan berat badan berkurang sampai ke tahap yang membahayakan.

Para pesakit anoreksia sedemikian kejayaan dalam mengurangkan berat badannya hingga membahayakan keselamatan jiwanya.

Anoreksia ditandai oleh ketakutan yang tidak wajar terhadap kemungkinan mengalami kenaikan berat badan dan kehilangan kemampuan mengawal makan. Para pesakit anoreksia bangga akan diet dan kawalan tambahan keras yang dilakukannya.

Ciri ciri Anoreksia Nervosa meliputi:

* Tidak mahu mempertahankan berat badan pada level normal atau sedikit di atas normal
* Ketakutan bahawa berat badan akan naik
* Menganggap berat badannya sudah ideal
* Tidak mengalami haid.

Walaupun berkurangnya berat badan adalah ciri yang paling jelas terlihat pada anoreksia nervosa, tetapi sesungguhnya hal itu bukan inti gangguannya. Banyak orang kehilangan berat badan akibat keadaan perubatan tertentu, tetapi pesakit anoreksia mempunyai ketakutan yang mendedah terhadap obesiti dan berusaha keras untuk menjadi kurus.

Gangguan ini yang paling sering muncul pada remaja yang memang kegemukan atau mempersepsi bahawa dirinya terlalu gemuk. Ia lalu mulai berdiet keras, yang terus membua dia sampai ke titik di mana ia terjebak secara obsesif untuk menjadi kurus.

Olah raga berat, yang nyaris seperti menghukum diri sendiri, juga lazim dilakukan. Berkurangnya berat badan secara dramatik diperolehi dengan menyekat pengambilan kalori.

Seorang pesakit anoreksia tidak pernah puas dengan penurunan berat badannya. Berat badan yang tetap antara hari ini dan keesokan harinya atau mana-mana penambahan berat badan boleh menyebabkan kepanikan, kecemasan dan depresi.

Ketika memandang tubuhnya di cermin, ia melihat seorang yang sangat berbeza dengan apa yang dilihat oleh orang lain. Orang lain melihatnya sebagai gadis yang kurus kering dan lemah, seperti seorang pesakit kelaparan, sedang yang bersangkutan melihatnya sebagai gadis yang perlu mengurangkan berat badannya ...

Biasanya mereka pintar memilih ucapan yang ingin di dengar orang lain. Mereka mungkin mengatakan setuju bahawa berat badannya memang kurang dan perlu menambah, tetapi sesungguhnya ia tidak mempercayainya.

Mungkin untuk menunjukkan bahawa dirinya mampu mengawal makanannya, sebahagian pesakit anoreksia menunjukkan minat yang besar pada masak memasak dan makanan. Sebahagian menjadi tukang masak yang handal, yang menyediakan makanan untuk seluruh keluarganya. Sebahagian lain menimbun makanan di kamarnya dan memandanginya dari masa ke semasa.

Tanda dan gejala perubatan anoreksia lain termasuk kulit kering, rambut dan kuku yang rapuh dan sensitif terhadap dingin. 

Antara contoh-contoh pesakit anoreksia adalah bekas model antarabangsa iaitu Jeremy Gillitzer. Beliau telahpun meninggal dunia pada tahun 2010 yang lalu. Semasa akhir hayat mendiang, berat badannya hanya tinggal 20 kilogram sahaja.


0 ulasan:

Post a Comment

 
© Copyright 2010-2011 Melayu Kedah Terakhir All Rights Reserved.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.