.

.

Pages

PENYAKIT TANPA TULANG WAJAH..

Tuesday, February 21, 2012

Assalamualaikum...


Sekali pandang anak gadis ini terus berasa kasihan kerana nasib yang menimpa beliau yang dilahirkan ke dunia tanpa tulang wajah. Walaupun beliau dilahirkan di dalam sebuah keluarga kafir, kita tidak seharusnya memandang jijik terhadapnya. Kerana sudah tentu ada hikmahnya yang manusia tidak perlu tahu akan kekuasaanNYa.

Yuliana Wetmore, gadis yang lahir tanpa tulang wajah sehingga wajahnya tidak berbentuk. Juliana lahir pada tahun 2003 dengan kelainan genetik yang jarang ditemui (Kraniofasial) lebih dikenal dengan sebutan (Sindrom Treacher Collin).

Gadis yang tidak memiliki wajah secara normal kerana dia kehilangan 30-40 peratus tulang rahang dan tulang wajahnya. Menurut doktor yang menanganinya kes Yuliana merupakan salah satu kes yang jarang di dunia, Sehingga kini Yuliana sudah menjalani pembedahan plastik wajah sebanyak 20 kali untuk lebih membantu menyempurnakan wajahnya.

Doktor mengatakan mustahil untuk memberikan wajah baru bagi Yuliana, namun setidaknya mereka cuba membantu keadaannya lebih baik dari yang sekarang. untuk dia mempunyai keyakinan diri. Yuliana merupakan gadis cilik yang memiliki kecerdasan kata orang tuanya. Gadis ini memiliki potensi yang cukup menggembirakan dari segi intelektualnya.


0 ulasan:

Post a Comment

 
© Copyright 2010-2011 Melayu Kedah Terakhir All Rights Reserved.
Template Design by Herdiansyah Hamzah | Published by Borneo Templates | Powered by Blogger.com.